Hulp bij Invullen Rekening en Verantwoording

Hulp bij Invullen Rekening en Verantwoording nodig? Het invullen van de rekening en verantwoording (R&V) bij bewind kan nogal complex zijn, daarom hebben we veelgestelde vragen over de rekening en verantwoording samengebracht op deze pagina. Hopelijk vind je hier de hulp die je nodig hebt bij het invullen ervan.

Hulp bij invullen Rekening en Verantwoording PDF / Printversie

Link naar Hulp bij invullen rekening en verantwoording PDF op YouTube:
https://youtu.be/nTePx9EbF8s

Wat is de rekening en verantwoording bij bewind?

Wat is R&V?
Rekening en verantwoording betekenis: R&V staat voor rekening en verantwoording bij bewindvoering.

Wat is een rekening en verantwoording?
De rekening en verantwoording bij bewind is een overzicht van het inkomen, de uitgaven, bezittingen, vorderingen en schulden van de onder toezicht gestelde persoon (betrokkene) in het voorafgaande jaar. De bewindvoerder of curator stelt jaarlijks de rekening en verantwoording bewindvoerder pdf of online op en dient deze per post of digitaal in bij kantonrechter, tenzij de kantonrechter anders beslist.

Hoe ziet de rekening en verantwoording eruit?
In de rekening en verantwoording dienen alle inkomsten en uitgaven te worden gespecificeerd naar tientallen rubrieken en er dient een zogenaamde vermogensopstelling te worden opgesteld, een overzicht van alle bezittingen en schulden.

Hulp bij Invullen Rekening en Verantwoording met verantwoording bewindvoering excel

rekening en verantwoording bewindvoerder excel
Hulp bij Invullen Rekening en Verantwoording in Excel
Het is zeer lastig om het formulier “Rekening en Verantwoording bij Bewind” in één keer foutloos in te vullen. Tenminste als je geen Rekenhulp gebruikt. Gebruik de rekenhulp in excel voor Rekening en Verantwoording. Op deze manier kun je eenvoudig een kloppende balans maken, voordat je de papieren (of digitale) verantwoording invult. Het is een zeer handig hulpmiddel, waarmee je fouten met betrekking tot interne overboekingen en andere fouten voorkomt.

Wat is een leefgeldrekening?
Een leefgeldrekening is een particuliere of “losse” betaalrekening met bijbehorende bankpas waar de onder bewind gestelde persoon zijn/haar leefgeld kan opnemen. Leefgeld is een bedrag voor dagelijkse kosten die betrokkene periodiek van de bewindvoerder ontvangt. Het leefgeld wordt vastgesteld op grond van het afgesproken budgetplan. De leefgeldrekening wordt soms ook daggeld- of zakgeldrekening genoemd.

Wat is een beheerrekening?
Een beheerrekening is geopend enkel voor het wettelijke bewindstraject. De bewindvoerder beheert deze rekening en int hierop alle inkomsten en doet vanaf de beheerrekening alle betalingen namens de onder bewind gestelde persoon. Betrokkene kan niet bij het geld op de beheerrekening.

Hoe zit het met interne overboekingen rekening en verantwoording?
Het kan zijn dat er interne overboekingen hebben plaatsgevonden tussen verschillende bankrekeningen van betrokkene. Deze dienen te worden meegenomen in de R&V.

Is er een vergoeding rekening en verantwoording?
Ja/nee. Sinds 2015 is er de Regeling beloning curatoren, bewindvoerders en mentoren. Hierin staat onder andere dat er op verzoek aan niet professionele bewindvoerders een vergoeding toegekend kan worden. Het gaat hier meestal om taken die de niet-professionele bewindvoerder niet zelf kan uitvoeren zoals hulp bij bijvoorbeeld belastingaangifte door een belastingspecialist, of het opstellen van de R&V door een administratiekantoor. Het verzoek vindt plaats via het benoemen van de vergoeding in de R&V. Zodra betrokkene de R&V heeft goedgekeurd is de vergoeding toegekend. In eerste instantie betaalt de niet professionele bewindvoerder deze kosten zelf en vervolgens kan het verzoek voor vergoeding via de R&V worden ingediend.

Rekening en verantwoording en de rechtbank

Hoe vaak wordt een R&V ingediend?
Jaarlijks. De rekening en verantwoording dient ieder jaar te worden opgesteld en ingediend bij de rechtbank.

Wat is een BM/CB nummer?
Op sommige formulieren word je gevraagd om het BM/CB-nummer in te vullen. Het BM/CB-nummer is het dossiernummer van het bewind. Het dossiernummer staat in de brieven van de rechtbank.

Speelt betrokkene een rol bij de R&V?
Ja. De bewindvoerder stelt de rekening en verantwoording met de actuele stand van de bankrekeningen en de schulden op. De bewindvoerder dient de R&V met betrokkene te bespreken, of naar betrokkene op te sturen. Betrokkene dient de R&V ook te ondertekenen (akkoord te geven).

Kan het indienen van de R&V worden uitgesteld?
Ja. Er kan uitstel voor het indienen van de rekening en verantwoording worden aangevraagd. Een verzoek voor uitstel dient per brief te worden ingediend bij de rechtbank (sector kanton). In de brief dient(en) de reden(en) voor het verzoek te worden aangegeven.

Dienen de bonnetjes met de R&V te worden meegestuurd?
Soms. Bij de rekening en verantwoording hoeven enkel de afschriften met de begin- en eindsaldi van de bankrekening(en) te worden meegestuurd. Wanneer de bewindvoerder een uitgave heeft gedaan, waarbij er sprake was van een machtigingsverzoek, dan dient de factuur van deze uitgave bij te worden gevoegd. Verder hoeven er voor de meeste uitgaven geen bonnetjes te worden ingediend, maar er zijn uitzonderingen. Bewaar de bonnetjes goed, want het kan zijn dat de rechtbank er misschien toch nog naar vraagt.

Wat als de rechter niet akkoord gaat met de R&V?
Als de rechter niet akkoord gaat met de (eind)rekening en verantwoording dan zal deze de reden daarvoor aangeven. De rechtbank zal in een bericht beschrijven wat er (nog) moet gebeuren en/of wat er verbeterd dient te worden. Rekening en verantwoording klopt niet? Dien dan de verbeterde versie rekening en verantwoording in, en de rechtbank kan deze dan alsnog goedkeuren.

6 gedachten over “Hulp bij Invullen Rekening en Verantwoording”

  1. Ik doe nu voor de 2e keer de r&v invullen voor mijn zusje met down
    Nou heb ik het bedrag met in en uitgave redelijk normaal een verschil van 200 euro wat ze oke vinden omdat we extra geld op de beheer rekening laten staan voor extra zorgkosten nota’s
    Maar bij het begin en eindsaldo van de rekeningen heb ik een verschil van 4000 staat gelukkig geen min voor maar toch een behoorlijk verschil en heb alles al 100x na gekeken maar snap niet waar het. Vandaan komt !! Help!!

  2. Wij hebben een rv in gestuurd en deze wordt afgekeurd en we weten niet hoe we dit duidelijk moeten maken. Het begin saldo van de rekeningen is 5000 euro en eindstand 2000. Dus een min van 3000 euro. Nu zijn de uitgaven ook 3000 euro meer dan de inkomsten. Nu strepen ze deze bedragen tegen elkaar weg, maar tellen ze min 3000 en min 3000 is min 6000 euro. We hebben reeds meerdere keren een brief gestuurd en gebeld. Klopt onze redenatie Nu wel of niet? Een jaar eerder hadden we ook een min bedrag en deze werd wel goedgekeurd.

    1. verschil begin en eindsaldo’s: 3000
      verschil tussen uitgaven en inkomsten: 3000

      De twee verschillen heffen elkaar op en zo kom je op nul uit.

      De renv moet altijd op 0 uitkomen, anders krijg je daar vragen over.

      Twee keer min dat klopt niet. Als je het hebt over een afname of een toename, zijn dat hele bedragen, geen negatieve bedragen.

      ‘afname van het saldo van 3000’ = -3000
      ‘toename van de uitgaven van 3000’ = -3000

      3000-3000 = 0
      -3000–3000 = -6000

      Als er staat vul de toe-of afname in (het verschil), dan is dat zonder het minteken.

  3. Hallo, tja, een overijverige abmtenaar… Dat kan iedereen overkomen.

    In het algemeen kun je zeggen dat een kostenpost diversen van 3 to 5 procent op het hele budget vrij gebruikelijk is (volgens een bevriende boekhouder).

    Wat zijn dingen die vallen onder diversen? Kan van alles zijn, postzegels (ook al weer duurder), parkeergeld, verjaardsagscadeautjes, een fooi voor de krantenzorger, andere collectes aan de deur (of in de kerk). Een reparatie (fiets, schoenen, kleding). Bloemen. Allerlei kleine uitgaven die niet echt onder een andere kostenpost vallen, waarvan normaal gesproken geen bonnetjes zijn, ik noem maar wat voorbeelden.

    En. laten we eerlijk zijn, om de balans sluitend te krijgen is deze kostenpost bij uitstek geschikt als er een klein rest verschil is.

    Dit kun je denk ik wel afdoen met een kort briefje waarin je uitlegt wat diverse kosten zijn met enkele voorbeelden die van toepassing zijn, en dat deze dus per defitnitie niet op de cent specificeerbaar zijn.

  4. Hallo, ik ben ouder en bewindvoerder voor mijn zoon. De rekening en verantwoording die ik heb ingediend is nog niet goedgekeurd want ik heb een post diversen van 219 euro. Nu wordt mij gevraagd om deze post te specificeren, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet doen. Moet de balans inkomen/uitgaven op de cent nauwkeurig zijn? Ik zit dus met een probleem

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.